Verloren sleutel

Vraag:

De dochter van mevrouw Lestiene neemt contact op met de CVP Wzd. Haar moeder is haar sleutel kwijtgeraakt. Moeder is aan het dementeren en woont in het verpleeghuis. De dochter heeft dit doorgegeven aan het afdelingshoofd en een nieuwe sleutel aangevraagd, natuurlijk op kosten van mevrouw zelf. Het afdelingshoofd heeft aangegeven dat ze geen nieuwe sleutel wil geven aan mevrouw. Het is namelijk de 3de sleutel die kwijt is en dat bewijst volgens het afdelingshoofd dat mevrouw niet meer goed in staat is een sleutel in beheer te houden. Nu zal ze daar wel onrustig van worden, maar met een paar dagen is ze dat waarschijnlijk vergeten en bestaat het probleem niet meer.

De dochter is erg verontwaardigd over deze reactie. Ze wil graag dat de CVP Wzd  haar helpt om alsnog voor moeder een nieuwe sleutel te regelen.

Het kwijtraken van een sleutel kan iedereen overkomen. Maar geen sleutel hebben en ook geen nieuwe kunnen krijgen, is een belemmering in de bewegingsvrijheid en daarmee een duidelijke vorm van onvrijwillige zorg.

Het kwijtraken van sleutels is allereerst vervelend voor de persoon zelf maar heeft ook risico’s, nadelen voor anderen. De veiligheid van alle bewoners kan in gevaar komen als verkeerde mensen de sleutel in handen krijgen. De eerste vraag die de CVP Wzd kan stellen, is of hier sprake is van ernstig nadeel.

Verder is de ervaring voor mevrouw zelf om steeds weer haar sleutel kwijt te zijn heel vervelend, maar ook hierbij de afweging of dit te scharen is onder ernstig nadeel zoals de Wzd dat omschrijft.

Goede zorg betekent, als we dit al als risico als ernstig nadeel inschatten, dat gezocht moet worden naar de minst ingrijpende maatregel voor mevrouw zelf.

Dat betekent dat in overleg met mevrouw Lestiene zelf en haar dochter, gekeken moet worden naar een manier om beperking van de vrijheid van mevrouw te voorkomen of anders zo min mogelijk te beperken. Is er een manier te bedenken zodat ze de sleutel niet kan verliezen? Kan ze ook in- en uitlopen als ze geen eigen sleutel heeft? Stap 0 in het voorkomen van onvrijwillige zorg. De CVP Wzd kan de dochter en mevrouw Lestiene ondersteunen bij dat gesprek.